छात्र संगोष्ठी (Student Seminar in hindi and English)
Student Seminar in Hindi
Student Seminar in English
Student Seminar in Hindi
संगोष्ठी शब्द लैटिन शब्द सेमिनियमseminarium से लिया गया है, जिसका अर्थ है “seed plot” ,
अन्य शब्द सेमिनार, संगोष्ठी, विचार-गोष्ठी
सरल विषय या टॉपिक पर चर्चा के लिए यह एकमात्र सबसे अच्छी विधि है,जैसे कि शिक्षक छात्रों से किसी विषय पर एक निबंध तैयार करने और उसे कक्षा में प्रस्तुत करने के लिए कह सकते हैं। विषय सभी छात्रों को सौंपा जा सकता है। पेपर को कक्षा एक में पढ़ने के बाद पढ़ा जा सकता है,
सभी प्रस्तुति के बाद, छात्र प्रश्न पूछ सकते हैं और संदेह को पूछ सकते हैं। पेपर-रीडर (छात्र) इन प्रश्नों के उत्तर देगा। शिक्षक सभी पर नियंत्रण रखेगे। इसमें कक्षा-कक्ष का आकार छोटा होना अच्छा होता है, जिसमें समयावधि के अनुसार अधिकतम 25 छात्र तक लेना अच्छा है, ताकि सही नियंत्रण भी हो सके । शिक्षक एक संसाधन व्यक्ति के रूप में भी कार्य करता है।
संगोष्ठी में, प्रतिभागी की संख्या 6 से 25 तक हो सकती है और इसमें आमतौर पर एक नियुक्त अध्यक्ष और एक या अधिक संसाधन व्यक्ति हो सकते है। उपरोक्त चर्चा समूह का आकार सामान्यत देखा जाता है, जो कठिन समस्याओं के अध्ययन और विश्लेषण के लिए आदर्श रूप से समय की अवधि अनुसार उपयुक्त होता है।
समूह की प्रभावशीलता(ग्रुप डायनामिक्स) में वृद्धि तब होती है जब सदस्य एक-दूसरे से परिचित हो जाते हैं, और एक-दूसरे से झिझक या भय महसूस नहीं करते हैं अवं सहज होकर विचारों को खुलकर व्यक्त करने के लिए तैयार होते हैं।
संगोष्ठी एक अकादमिक निर्देश का एक रूप है, एक अकादमिक संस्थान में या एक वाणिज्यिक या पेशेवर संगठन द्वारा पेश किया जाता है। इसमें छोटे समूहों को एक साथ लाया जाता हैl
आवर्ती बैठकें, जिसमें सभी उपस्थित हों हर बार किसी विशेष विषय पर ध्यान केंद्रित करने के लिए की जाती है l इसमें सक्रिय रूप से भाग लेने का अनुरोध किया जाता है।
यह अक्सर एक संगोष्ठी नेता या प्रशिक्षक के साथ चल रहे उपयोगी संवाद के माध्यम से या अनुसंधान की औपचारिक प्रस्तुति के माध्यम से पूरा किया जाता है। यह अनिवार्य रूप से एक ऐसा स्थान है जहां पाठ सामग्री या विषय पर चर्चा की जाती है, प्रश्न उठाए जा सकते हैं और बहस आयोजित की जा सकती है।
छात्र संगोष्ठी छात्रों द्वारा अपने साथियों और शिक्षकों के सामने की गई खुली प्रस्तुतियाँ हैं।
संगोष्ठी की तैयारी के लिए कुछ सुझाव
- अच्छे विषय का चुनाव-
संगोष्ठी के लिए ऐसा विषय चुनें जो सबकी रुचि को बनाए रखे और आपको अपनी प्रस्तुति के दौरान विषय में जिज्ञाषा व उत्साह दिखेl
- अपने श्रोतागण को ध्यान में रखें-
भाषण इस तरह से दिया जाना चाहिए कि उपस्थित छात्र समझ सकें कि आप क्या कह रहे हैं, इसलिए भाषण में प्राथमिकी अर्थ, कुछ दिलचस्प विचार, नवीन तथ्य, उपयोगिता व पृष्ठभूमि की जानकारी का समावेश करना चाहिए।
- एक कहानी/किस्सा सुनाएं:
अपनी समस्या के लिए ठोस प्रेरणा और ढेर सारे ज्वलंत उदाहरणों के साथ शुरुआत करें। आपके दर्शकों द्वारा यह समझने के बाद ही कि आपका विषय क्या है और उन्हें इसकी परवाह क्यों करनी चाहिए, आपको प्रासंगिक विज्ञान के माध्यम से ध्यान से काम करने में समय बिताना चाहिए।
- समय का ध्यान रखें:
ऐसा विषय चुनें जिसे आप इस समय-सीमा में आराम से पूरा कर सकें।
संगोष्ठी के मूल्यांकन के लिए स्कोरिंग संकेतक
- डेटा एकत्र करने की क्षमता: पर्याप्त, प्रासंगिक, तथ्यों की सटीकता
- संगोष्ठी पेपर तैयार करने की क्षमता: परिचय, सामग्री संगठन, निष्कर्ष
- प्रस्तुति: संचार, क्षमता, प्रवाह, सहजता
- विषय को समझना: चर्चा में शामिल होना, उचित प्रतिक्रिया देना, विचारों के मतभेदों को संभालने की क्षमताl
लाभ
1 छात्रों में अधिक ज्ञान खोजने और किताबें पढ़ने की आदत विकसित होती है।
2 वे विभिन्न स्रोतों से प्रासंगिक जानकारी एकत्र करने की क्षमता विकसित करते हैं।
3 इससे उनको झिझक को दूर करने में सहायता मिलती हैl
4 इससे वे कक्षा-कक्ष संवाद में योगदान करने में प्रेरित होते है।
5 वे उच्च स्तर की भागीदारी विकसित करते हैं।
6 वे अन्य छात्रों का सामना करने और प्रश्नों का साहसपूर्वक उत्तर देने में सक्षम हैं।
नुकसान
- इसके लिए अधिक समय, अधिक स्थान और अधिक कर्मियों की आवश्यकता होती है।
- कभी-कभी केवल कुछ छात्र ही संगोष्ठी में भाग लेंगे।
- जब तक अध्यक्ष कुशल न हो, संगोष्ठी आसानी से एक प्रश्न और उत्तर सत्र या व्याख्यान में बदल जाती है
Student Seminar in English
The word seminar is taken from Latin word seminium which means “seed plot”.
This is the single best method for discussing a simple topic. The teacher can ask the students to prepare an essay on a topic and present it in the class. Subjects can be assigned to all students. The paper can be read in class. After all the presentation, students can ask questions and address doubts. The paper-reader (student) will answer these questions.
Teachers will control everyone. For seminar it is good to have small class size, it is good to take maximum 25 students according to the time-slot , so that there can also be proper control. The teacher can also act as a resource person.
In a seminar, the number of participants can range from 6 to 25 and usually consists of an appointed chairperson and one or more resource persons. The size of the above discussion group is generally observed, which is ideally suited for a period of time for the study and analysis of difficult problems.
Group dynamics increase when members become familiar with each other, do not feel intimidated or intimidated by each other and are ready to freely express their ideas.
“A seminar is a form of academic instruction, offered at an academic institution or by a commercial or professional organization. In this small groups are brought together”.
Recurring meetings, in which everyone is present every time to focus on a particular topic, are requested to actively participate.
This is often accomplished through an ongoing fruitful dialogue with a seminar leader or instructor, or through a formal presentation of research. It is essentially a place where text material or topic is discussed, questions can be raised and debates can be conducted.
Student seminars are open presentations made by students in front of their peers and teachers.
Some tips for seminar preparation
Choosing a good topic
Choose a topic for the seminar that will keep everyone’s interest and you show curiosity and enthusiasm in the topic during your presentation.
Keep your audience in mind
The speech should be given in such a way that the students present can understand what you are saying, so the speech should include first meaning, some interesting ideas, new facts, usefulness and background information.
Tell a story/anecdote:
Start with a solid motivation for your problem and lots of vivid examples. Only after your audience understands what your topic is and why they should care about it, should you spend time carefully working through the relevant science.
Keep track of time:
Choose a topic that you can easily complete in this time frame.
Scoring Indicators for Seminar Evaluation
- Ability to collect data: Adequate, relevant, accuracy of facts
- Ability to prepare seminar paper: introduction, content organization, conclusion
- Presentation: communication, competence, fluency, spontaneity
- Understanding the topic: Participation in discussion, responding appropriately, ability to handle differences of opinion.
Advantages
1 The habit of searching for more knowledge and reading books is developed in the students.
2 They develop the ability to collect relevant information from various sources.
3 This helps them to overcome hesitation.
4 This motivates them to contribute to classroom dialogue.
5 They develop a high level of involvement.
6 They are able to face other students and answer questions boldly.
Disadvantages
This requires more time, more space and more personnel.
Sometimes only a few students will attend the seminar.